Däckbyte – här är alla datum och regler som gäller

Mörkare tider. Blötare vägar. Hösten är här, vintern väntar runt hörnet, och därmed kommer också alla alla frågor kring däckbyte och hjulskifte, sommardäck och vinterdäck.

Här får du svaren. Datum, regler, typer av däck och allt annat.

1. 1 december–31 mars

I Sverige SKA ditt fordon ha vinterdäck 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Och vinterväglag är när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. (Polisen avgör om det råder vinterväglag där du befinner dig.)

Övrig tid är det alltså sommardäck som förordas. Såvida det inte råder vinterväglag, förstås.

2. 15 april – dubbdäckens deadline

Dubbdäck är tillåtna 1 oktober–15 april, men råder det inte vinterväglag (och inte befaras bli det heller) så får de alltså inte användas någon annan tid på året.

Odubbade vinterdäck får visserligen köras året om men det rekommenderas inte – deras egenskaper är klart sämre på sommarvägar jämfört med sommardäck. Bromssträckan blir mycket längre för odubbade vinterdäck, de slits mycket snabbare på sommaren och de ökar bränsleförbrukningen.

Kom ihåg – det finns ännu inget som heter Året-runt-däck för det svenska klimatet, vad än någon tillverkare säger.

3. Sommardäck, vinterdäck och mönsterdjup

Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara på minst 3 eller 5 millimeter. 3 millimeter för personbilar och lätta fordon som husbil och lätt lastbil/lätt buss. 5 millimeter gäller för tunga fordon som buss och lastbil, samt personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton.

Mönsterdjupet på sommardäck ska vara minst 1,6 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det vara mer. Vid en våt vägbana behövs det åtminstone 3 millimeters mönsterdjup för att det ska kunna ge bra friktion. Du kan kolla mönsterdjupet med en gammal femkrona. Avståndet mellan kanten på myntet och överdelen på siffran fem är 3 millimeter. Om du sticker ner myntet i däckmönstret och hela siffran fem syns är mönsterdjupet alltså mindre än 3 millimeter. (Kanske är det här en anledning att spara en gammal femkrona i garaget…)

Upptäcks det vid en poliskontroll att du har sommardäck som har mindre än 1,6 millimeters mönsterdjup kan du få böta 1 200 kronor.

Tyngre fordon måste ha större mönsterdjup vid vinterväglag, och det kan du läsa mer om hos Transportstyrelsen.

Däck kan naturligtvis påverkas av hur de lagras men det finns inga ålderskrav. Din bils däck behöver alltså inte vara nya, så länge de uppfyller övriga krav.

4. Bästa däcken bak

Det här diskuteras ofta men den allmänna regeln är: bästa däcken bak. Med det menas att de däck som har störst mönsterdjup (eller bästa väggreppet) bör vara det bakre paret på fordonet – för att minska sladdrisk vid bromsningar och i svängar.

Gäller då detta både fram- och bakhjulsdrivna bilar? Ja!

5. Kolla däckens lufttryck

Har dina bildäck fel lufttryck kan det innebära sämre köregenskaper och högre bränsleförbrukning. Dessutom slits de snabbare. Men kom ihåg, rätt lufttryck innebär inte alltid högre lufttryck. Kolla i din bils instruktionsbok vilket tryck som är rätt för din bils däck.

Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Ska du ut och åka på lång bilsemester med fullpackad bil är det bra för både slitage och säkerhet att ha rätt lufttryck.

6. Så ska du förvara däcken

När du inte använder vinterdäck (eller sommardäck) så är tipset att förvara dem i ett svalt, torrt och mörkt utrymme. Det optimerar däckens livslängd. Eller blir det enklaste att checka in däcken på en däckhotell.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *