Hur blev bilens luftfräschare så populära?

Vissa saker är så mycket en del av vår vardagliga existens att vi sällan, om någonsin, stannar och tänker på deras ursprung. Ett bra exempel på detta är en produkt som många av oss ser varje dag, bilens luftfräschare. Vi ser dem dingla från backspegeln eller stoppa in dem under förarsätet, de nyare snygga sorterna glider in i luftventiler eller klämmer fast på visiren med sin doft inom ramen för unika plasthållare. Men vad är ursprunget till denna grundpelare och hur blev det ett måste för nästan alla fordon på vägen idag?

 

Att förbättra doften i vårt omgivande område är inget nytt. Det finns bevis för att den forntida människan använde doft för njutning, smörjelse och andliga ceremonier så långt tillbaka som 7000 f.Kr. Faktum är att konton om blandning av olivolja och sesamoljor med doftande botaniska ämnen är en vanlig tråd som vävs genom mänsklighetens historia. Som en del av människors livsstil utvecklades dofter lika säkert som verktyg och keramik. Doftens utveckling fortsätter till denna dag med nya och spännande dofter samt innovativa sätt att ge behagliga dofter. Den moderna produkt som vi känner till som luftfräschare uppträdde först i butikshyllorna strax efter andra världskriget. Aerosolburken med doftande spray dök upp 1948. Militärteknik gjorde det möjligt för doftmolekylerna att bli en del av en dimma som kunde upphöra i luften under en tid. Flera år senare kom bilens luftfräschare till platsen. Dess popularitet och universella användning är nästan oöverträffad världen över.

Sätt dig i en bil var som helst, och oddsen är för att du ska upptäcka en luftfräschare. En del av anledningen till populariteten är bara det faktum att obehaglig lukt i små utrymmen, som en bil, verkar mycket värre än de med utrymme att försvinna. Dagens attraktiva förpackningar och kreativa aromer stärker långt för att stärka populariteten hos bilfräschare. Signaturdoftar, naturliga dofter och säsongens aromer tävlar om uppmärksamhet inom unikt designade fack. Världen med luftfräschare var dock inte alltid så konkurrenskraftig. Vi är skyldiga dagens bilfräschare till en Dagens attraktiva förpackningar och kreativa aromer stärker långt för att stärka bilens luftfräschare. Signaturdoftar, naturliga dofter och säsongens aromer tävlar om uppmärksamhet inom unikt designade fack. Världen med luftfräschare var dock inte alltid så konkurrenskraftig. Vi är skyldiga dagens bilfräschare till en Dagens attraktiva förpackning och kreativa aromer stärker långt för att öka populariteten hos luftfräschare. Signaturdoftar, naturliga dofter och säsongens aromer tävlar om uppmärksamhet från unikt designade fack. Men världen av luftfräschare var inte alltid så konkurrenskraftig. Vi är skyldiga dagens bilfräschare till enKanadensisk kemist som heter Julius Sämann. Han designade en produkt med tillräcklig nytta och popularitet för att förbli densamma i mer än sex decennier. 1952 skapade Sämann Little Trees luftfräschare. Och vi har kört runt med dem sedan dess. Historien bakom det omedelbart igenkännliga lilla tallträdet är intressant. Herr Sämann var en del av en pratstund med den lokala mjölkleveransman. Under samtalet påpekade mjölkmannen farorna med sitt arbete. Chefen bland dem den illamående lukten av ackumulerad spilld och bortskämd mjölk i hytten på hans leveransbil. Sämann tog sitt klagomål till hjärtat och använde sitt bakgrundsarbete som en kemist som var inriktad på att utvinna oljor från kanadensiska tallar för att hitta ett sätt att befria olyckliga människor, som mjölkmannen, från överväldigande fruktansvärda lukter. Som ett svar på mjölkmannens dilemma, Sämann skapade och patenterade det vi nu känner till den pinjeträdformade luftfräscharen. Ingenting om produkten var oavsiktlig, ingår i patentet, pappersträdet, plastpåsen och den bifogade strängen. Påsen och strängen ansågs nödvändiga för att hålla pappersträdet resulterade i att oljor som återstod på dina händer och linan gav dig ett enkelt sätt att hänga trädet. Dessutom tillät påsen sparsamma användare ett sätt att släppa doften lite åt gången genom att packa upp en gren åt gången. Det var en utbredd övertygelse att om du var försiktig och exakt med att dra tillbaka omslaget, kunde ett enda tall vara i upp till sju veckor.

USA: s patentkontor godkände Sämanns begäran och de små träden slog på marknaden. Som de säger är timing allt, och det faktum att träden var tillgängliga för konsumenterna i början av 1950-talet har stort inflytande över luftfräscharens popularitet. Förortsutbredning gjorde bilägande till en nödvändighet för majoriteten av medelklassen vid den tiden. När masspubliken omfamnade bilägande märkte de också att deras bilar tenderar att absorbera lukt lätt. Gå in i det lilla trädet för att lösa ett problem som många inte såg komma. Snart kändes det löjligt att köra ett fordon utan Little Tree luftfräschare. När tiden gick upptäckte andra lönsamheten hos bilfräschare. Tallformen hade konkurrens från bilder i populärkulturen, och den kanadensiska vintergröna skogsdoften tävlade med ett spektrum av nya aromer. För att hålla jämna steg, lade Little Trees nya plantor till familjen. Träd i olika färger och dofter började dyka upp på detaljhandelsmarknaderna för att utmana de nystartade tillverkarna av andra produkter. Snabbspolning fram till idag, och du kommer att upptäcka de små träd som tillverkas i samma fabriker med samma välbekanta form, fortfarande en god andel av bilens luftfräschare. Enligt företagets president har Jody LaLone bokstavligen miljarder av de träd som sålts sedan företagets start. Dessutom finns mer än 60 dofter. Bland de mest populära dofterna är Black Ice, Vanalliaroma, New Car Scent och den ursprungliga tallen. Företaget utökade sin produktlinje för att hålla jämna steg med andra typer av luftfräschare för bilar som nu finns på marknaden

Det hängande pinjeträdet i dess något öppna cellofantomslag är dock en ikonisk bild som alltid är synonymt med bilens luftfräschare. När vår värld rör sig i en allt snabbare takt och när väl välbekanta produkter faller utanför vägen, ersätts av större, snabbare och bättre saker, finns det lite tröst i enkla vardagliga föremål. Det är nästan omöjligt att föreställa sig en värld utan luftfräschare. Idag har vi ett nästan otroligt urval av doftval, former och stilar. Billuftfräschare på marknaden har blivit mer komplicerade och de har blivit en jätteindustri. Detta inlägg från Billuftfräschare på marknaden har blivit mer komplicerade och de har blivit en jätteindustri. Detta inlägg från Billuftfräschare på marknaden har blivit mer komplicerade och de har blivit en jätteindustri. Detta inlägg frånÄrliga produktrecensioner talar om alla de bästa luftfräscharna för bilar, och det är ganska otroligt hur mycket forskning går till denna enkla uppfinning. Och det är också ganska otroligt att vi är skyldiga allt till en illamående mjölkman, en kreativ forskare och det majestätiska kanadensiska tall.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *